Hoe de richtlijnen van de Standaard Gewicht inkantelen in de methodiek GLCE?
Kruimelpad
De Standaard Gewicht adviseert om eerst te praten, dan te wegen. ‘Gewicht’ kan een erg gevoelig thema zijn. Daarom dien je een relatie op te bouwen met de leerling en in te voegen bij de leerling (zodat je contact kan maken met de leerling als persoon en niet onbedoeld enkel met het probleem van de leerling) vooraleer je de leerling weegt. Het meetresultaat (G&L) geeft daarenboven onvoldoende informatie om te triëren. Een normaal gewicht is immers niet altijd gelijk aan een gezond gewicht en iemand met overgewicht kan prima gezonde leefgewoontes hebben.
Hoe pak je dit gesprek aan nu je via de online vragenlijst van GLCE al over heel wat informatie beschikt vooraleer het CLB-consult start?
Bij de Standaard Gewicht hoort de werkkaart voor het CLB-consult van 3SO/14 jarigen. De flowchart die vermeld is op de eerste pagina zal enigszins anders verlopen, nu je gebruik maakt van GLCE.
Via deze link vind je daarom een 'flowchart GLCE&Standaard Gewicht' waarin de methodiek van GLCE is geïntegreerd. Op de achterzijde van het document vind je een overzicht van de vragen in GLCE die helpen om te weten (1) of de jongere zelf een vraag wil stellen over het thema, (2) of er een zorgwekkend signaal of bijzonderheden zijn gelinkt aan het eetgedrag en (3) waar je beschermende/risico factoren kan vinden in GLCE.
Voor wie zich hierin verder wil verdiepen, is onze vorming ‘Opgroeiend en haperend eetgedrag bij jongeren’ warm aanbevolen.