Nadenken over je rol als jeugdarts en je laten inspireren door collega’s, dat is wat gebeurt in de Werkgroep(en) Jeugdartsen.
Werkgroep Jeugdartsen
Breadcrumb
BEROEPSPROFIEL JEUGDARTS
Welke competenties zijn nodig om als jeugdarts een betekenisvolle rol te kunnen opnemen in de huidige maatschappelijke context? Daar boog de VWVJ-Werkgroep Jeugdartsen zich over gedurende 2 opeenvolgende schooljaren.
- Dit mondde uit in de publicatie 'Beroepsprofiel van de jeugdarts in Vlaanderen' en de presentatie ervan.
- Benieuwd hoe het proces zich ontrolde? VWVJ-leden lezen er hier meer over.
ROL JGZ VOOR KINDEREN MET SPECIFIEKE ONDERSTEUNINGSNODEN
In september 2018 startte een Werkgroep Jeugdartsen Buitengewoon Onderwijs.
Welke betekenisvolle rol heeft de JGZ bij de begeleiding van kinderen en jongeren in het buitengewoon onderwijs (en bij uitbreiding alle kinderen en jongeren met specifieke ondersteuningsnoden)? En welke rol heeft de jeugdarts hierin?
De werkgroep verkende het waarom, hoe, wat en wil inspireren. Op heden worden de resultaten hiervan verwerkt in een rapport.
DE UNIEKE KRACHT VAN DE CLB-ARTS HOGEROP IN HET ZORGCONTINUÜM
In 2024 ging een Werkgroep CLB-artsen op zoek naar de concrete invulling van het Beroepsprofiel Jeugdarts (zie hoger) in de vraaggestuurde werking en de aanbodgestuurde leerplichtopvolging in het CLB.
Dit mondde uit in een tekst voor CLB-beleidsmakers, CLB-teams en CLB-artsen.